Byl krásný slunečný letní den. Pan Štěstěna, jak ho budeme nazývat, měl před sebou den plný nadějí a úsměvů. Ráno vstal s úsměvem na tváři, nasnídal se se svou paní, se kterou se na sebe radostně usmívali. Zkrátka a jednoduše, den začal jako z pohádky.
Po odchodu své paní se pan Štěstěna připravil na denní povinnosti, pečlivě si nachystal věci do práce a rozhodl se vyřídit ještě několik osobních záležitostí. Vše šlo jako po másle, až do doby, kdy se stala nepříjemná událost.
Pan Štěstěna měl autonehodu. Přestože je na silnici velmi opatrný, chodí pravidelně do autoškoly na obnovení znalostí a celkově si dává pozor, ani on není neomylný. Stala se autonehoda a situace se začala komplikovat. I když mnozí v takové situaci reagují silnými emocemi, pan Štěstěna zachoval absolutní klid. Po kolizi vystoupil z auta, zkontroloval své i druhé vozidlo a zjistil, že škoda byla jen na jeho autě, což bylo alespoň malé štěstí v neštěstí. Pokusil se s vozidlem odjet, ale to nebylo možné.
První kroky po nehodě
Jediná možnost byla odtah vozidla do autorizovaného servisu. Pan Štěstěna zavolal na svou pojišťovnu, aniž by věděl, zda má odtah v rámci svého pojištění. Pojišťovna zareagovala promptně a řidič odtahového vozu mu sdělil, že má nárok na 100 km odtahu zdarma, což bohatě stačilo. Vozidlo bylo tedy odtaženo do servisu. Následně pan Štěstěna domluvili termín opravy. Vše proběhlo hladce a pan Štěstěna měl jistotu, že o jeho auto bude dobře postaráno.
Kdo zaplatí škodu?
Jednou z klíčových otázek po nehodě je, kdo uhradí opravu vozidla. Existují dvě možnosti: 1) buď to zaplatí ze svého, nebo
2) opravu pokryje havarijní pojištění.
Pan Štěstěna měl havarijní pojištění, takže vše začal řešit se svou pojišťovnou. Pojišťovna byla vstřícná, pan Štěstěna poskytl všechny potřebné podklady a čeká na dokumentaci ze servisu. Nemít havarijní pojistku, oprava vozidla za částku přesahující 100.000 Kč by byla pro mnoho lidí finančně neúnosná. Současná moderní a plně automatizovaná vozidla jsou na opravu velmi drahá, a proto je havarijní pojištění více než výhodné.
Závěr příběhu
Význam havarijního pojištění
Co si z příběhu odnést? Havarijní pojištění a pojištění asistenčních služeb jsou často podceňována. Klienti si neuvědomují, že situace, jako je tato, může přijít kdykoli. Nikdo není dokonalý a chyby se stávají, zejména v dnešní uspěchané a stresové době. Pokud dojde pouze k poškození „plechů“ na vozidle, je to vždy ta lepší varianta.
Havarijní pojištění se vyplatí i v případě tzv. totální škody. Pokud vozidlo stojí například 500.000 Kč a havarijní pojištění 20.000 Kč ročně, při totální škodě pojišťovna vyplatí 475.000 Kč po odečtení 5% spoluúčasti. Z číselného pohledu je to stále výhodné, i když to ne každý chápe.
Asistenční služby
Asistenční služby jsou nezbytné v případě poškození vozidla. Pokud je vozidlo nepojízdné, odtahová služba je nezbytností. Tyto služby stojí průměrně 1.000 až 2.000 Kč ročně, což poskytuje klid na celý rok. Avšak i takové pojištění mnozí lidé nemají nebo nechtějí platit.
Co dělat, když je vozidlo nepojízdné? Potřeba náhradního vozidla
Po nehodě zůstalo vozidlo pana Štěstěny nepojízdné v servisu. Potřeboval náhradní vozidlo, protože být bez auta by znamenalo ztrátu práce, dovolené a celkové mobility. Alternativně si představme situaci, kdy jde o ženu s dítětem, která denně potřebuje vozidlo pro odvoz dítěte do školy, do školky nebo kamkoliv jinam. Náhradní vozidlo není zdarma, a jeho zajištění může být drahé. Záleží vždy na typu vozidla, ale budeme-li se bavit například o Škodě Superb 3. generace, tak denní půjčovné je cca 1.200 Kč včetně vratné kauce 20.000 Kč. Nejde tedy o malé peníze.
Řešení situace
Pojišťovny umí pojistit zapůjčení náhradního vozidla, ale obvykle jen na omezenou dobu. Obecně platí, že náhradní vozidlo lze pojistit na maximálně 10 dní nebo do určité výše pojistného plnění, například 20.000 Kč. Toto pojištění sice stojí peníze, ale v případě potřeby to řeší situaci, kdy je člověk bez vozidla.
Klid a jistota díky pojištění
Všechna tato připojištění představují finanční náklad, ale zbavují stresu a přinášejí klid v krizových situacích, které mohou nastat. Pan Štěstěna měl štěstí, že neváhal investovat do těchto služeb. Jaká je současná situace? Poškozené vozidlo čeká na opravu v servisu a pan Štěstěna jezdí v náhradním vozidle.
Závěrem
Příběh pana Štěstěny nám ukazuje, jak důležité je být připraven na nečekané situace a mít odpovídající pojištění, které nám v těchto chvílích poskytne potřebnou podporu. Investice do havarijního pojištění a asistenčních služeb se může zdát zbytečná, dokud nenastane situace, kdy je skutečně potřebujeme. Buďme prozíraví a připravení, aby nás nepříjemné události nezaskočily.
Děkuji za přečtení a přeji vám bezpečné cesty bez nehod!